Thursday, February 28, 2013

Iza Brda - După dealuri





Film o dubini i snazi dve ljubavi, usamljenosti, odrastanju. Prizori svakodnevnog života koji ostaju i podstiču razmišljanje. Da li se može naći uteha u ružnoj prošlosti i zagrejati srce sleđeno u bogatoj tuđini? Ljubav je đavo koji se ne da isterati. Manastir u nastajanju, utočište za žene kojima zaista treba otac koji brine za njih. Prizori iz ranijeg života. Smrt kao olakšanje i nova golgota za žive.

Film Iza brega je primer istancane nenametljive kritike drustva kroz složeni višeslojni scenario koji nas na kraju ostavlja zatrpanim prljavštvinom ovog sveta i jasno izgovorenim pitanjem: Ko je odgovoran za sve ovo?

Cristian Mungiu nije odgovornost svalio samo na rumunsku crkvu i neuke vernike kako bi se iz nevešto sročenih prikaza olako dalo zakljućiti. On nas vise upućuje na slabosti rumunskog društva dajući nam 
uvid u iste kroz sudbinu Aline (Cristina Flutur) u potrazi za stabilnošću i ozdravljenjem. Mungiu majstorski povremeno prebacuje fokus radnje sa manastira na društvo. Tu je iznijansiran opis postupaka lekara pre i posle tragedije raskrinkavajući dvolicno ponašanje lekarske kaste.

Odbačena jednom iz sistema sirotišta i hraniteljske porodice ona to isto doživljava i od lekara koji je 
vraćaju u manastir gde se njena nestabilnost ispoljila. Voichica (Cosmina Stratan), njena nada zbog 
koje je došla nazad u Rumuniju, je nesumnjivo voli, ali sad na drugi način ili barem ima nekog kog 
ne može da ostavi i da ode sa njom u Nemacku. Voichica se pri tome na trenutke lomi, scena traženja pasoša je antologijska kad ona najverovatnije odustaje od svega. To je kod nas nadam se odavno iskorenjeno, ali eto nije bar u tom delu EU.

Film je i o večnoj borbi pojedinca i društva, grupe u kojoj najšesce gubi jedinka. Alina je imala prilike i hrabrosti da se suoči sa svetom, ali ta joj iskustva ne pomažu u sukobu sa zbijenom grupom žena u manastiru i sa njenim glavnim suparnikom. U ovoj neravnopravnoj borbi prikaz da je njoj gubitak života manje zlo od gubitka ljubavi je odrađen na tako nepatetičan način.

Voichica i Alina odrasle su zajedno u sirotištu. Posle razdvajanja prva je odabrala da postane posvećena monahinja, a druga je posle boravka u hraniteljskoj porodici otišla na rad u Nemačku. Odatle se vraća u pokušaju da Voichicu odvede sa sobom. Svaka zajednička scena nam daje izuzetnu toplinu njihovog odnosa ma koliko to za Alinu gladnu svake ljubavi nije dovoljno.

Pored odnosa njih dve u izmenjenim okolnostima prikazana nam je slepa odanost svešteniku male grupe žena kojoj je manastir poslednje utočiste uprkos problemima sa crkvenim establismentom. Za razliku od nekih drugih filmskih priča o manastirima ove žene su slobodne. Slobodne su kao i mladi prerasli za sirotište, koji međutim nemaju kud da odu. Prihvatanje da se postane monahinja nema mnogo veze sa verom, često 
je samo nužda u filmu, nemogućnost da se vodi život u senci muževa i da se pronađe neki drugi modus vivendi. Najviše se boje unošenja nereda u njihov svakodnevni život i zajedničko obavljanje kućnih poslova, remećenja status quo-a koje im priredjuje emocionalno nestabilna Alina. I ostali u društvu van manastirskog dvorišta se identično ponašaju. Ona nikome više ne treba. Na kraju se oprašta od svih nas. Da li posle ovog filma vidimo više i dalje?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...