Tuesday, December 27, 2011

Skice jednog života


Svojim drugim celovečernjim filmom “Stid” (Shame) režiser Stiv Mekvin (Steve McQueen) nastavlja istraživanje osnovnih potreba i nagona čoveka. Preispituje porodicu i uticaj seksualnosti na mentalno zdravlje i identitet. Potrebna je izvesna doza hrabrosti za gledanje ovog filma. Film ubedljivo i dosledno ispituje prirodu ljudskih potreba, način na koji živimo naše živote i iskustva koja nas oblikuju. “Stid” nam daje čoveka u propadanju. Osetićete beznađe, patnju, izgubljenost … Film kome jedino nedostaje osećanje ljubavi i srama.

 
Majkl Fasbender (Michael Fassbender) i Keri Maligen (Carey Mulligan) briljiraju u filmu koji ne sudi nikome, samo ogoljava čoveka, ne otkrivajući nam njegove demone. Majkl Fasbender glumi Brandona, Njujorčanina irskog porekla, zaposlenog u marketinškoj agenciji koji se bori sa opsednutošču seksom. Možemo se našaliti da je malo tako izazovnih uloga kao Brendon i tako izazovnih glumaca kao Fasbender i u isto vreme biti u pravu. Brendon koji beži od sebe u patološko prepuštanje seksu, je potpuno njegov svakim pokretom i gestom. Privlačan, imućan i doteran tridesetogodišnjak, muškarac ledenog pogleda, siguran u sebe, balansira između uglađene i reprezentativne spoljašnjosti i svoje divlje, nekontrolisane prirode. Opsednut seksom kao i druge njegov kolege, upražnjava ga po celom gradu na najrazličitijim mestima i načinima. Brandon je jasno naslikan kao usamljenik i nesposoban za emocionalnu vezu, opsednut je pornografijom, na normalnom sastanku je impotentan, a pun seksualni odnos može da ima samo s prostitutkama.

Potpuni nered u Brandonovo samački rutinu unosi poseta sestre Sissy čije je očajničke pozive uporno ignorisao. Nakon što se njegova nesigurna i problematična mlađa sestra Sisi doseli u njegov stan, život mu se otima kontroli. Dok se Brandon pretvara i uklapa u okruženje, Sisi je odavno prestala. Na suprotnim krajevima egzistencije, brat i sestra vode iste borbe sa ličnim demonima koji nam do kraja neće biti ni naznačeni. On je poslovno uspešan, ona je stalno u neizvesnosti, brbljiva, opsesivno druželjubiva i lakomislena, a zajednička patnja ih spaja i razbija. Sisi, turbulentna sama po sebi, sklona samopovređivanju, uzburkava davno zakopana osećanja i porodične tajne. Svet im se ruši. Brat i sestra bude najgore jedno u drugom. Ona potpuno ugrožava njegov privatni prostor, njegovo poslednje utočište.

Zvezda filma je i sam Njujork predstavljen na način Stiva Mekvina. Dinamični, ali ne prebrzi i prekratki noćni kadrovi. Dok se brat i sestra stide svog Nju Džerzija koji sve vreme posmatramo iz Brendonovog luksuznog apartmana na obali Hadsona  i prošlosti koji veruju da su ostavili za sobom Menhetn je njihovo utočište. Mitsko mesto o kome se sanja. Uštogljen korporacijski života u kome Brandon dopušta sebi da mu se kompjuter prepuni pornografijom smenjuju intezivni večernji izlasci u barove. Prerepuni su lovine spremne za opuštanje usamljenih seksualnih predatora iz poslovnog sveta.

Ali, Brendon nije zavodnik, već ovisnik o anonimnom seksu. On je duboko nesrećan, ne veruje ni u šta, ni u kakvu vezu sa ženama, osim u trenutak utehe i zaborava koji mu donosi seks sa osobama prema kojima ništa ne oseća. To je njegovih par sekundi mira, a ostalo mu je ispunjeno upornom distancom od svega. Jedina žena koja može da mu se bar malo približi je sestra Sisi. Ali od nje se udaljuje, tera je od sebe uplašen gubitkom utočišta. Do momenta njenog ponovnog pokušaja konačnog bega od svega.


Potpun sklad kontrole slike i zvuka, oslobodjen prekratkih rezova Mekvin nam predstavlja pune emocije, ali ne motive junaka. Potpuno nas uvodi u Brandonovu izolaciju. Krupni kadrovi i zvučna pozadina nam daju da naslutimo njegovu unutrasnju ozlojeđenost i povređenost. Kompozicija i ritam kadrova naglašava Brendonovu samoizolaciju, posebno kad napušta stan zbog sestre. Sa njim zajedno trčimo Čelzijem, poželite da na Google Street View prodjete ispod njegovog prozora u nadi da su Google Maps Camera Car prolazila u vreme snimanja. Njegove pokušaje da liči na druge makar oponašanjem seksualnog čina ispred prozora na uvid svima. Kad se Brandon u potpunosti daje svojoj žudnje sve eksplodira u kovitlac tela, on na trenutak izgleda kao da stari i da umire pred nama u seksualnom grču. 


Mekvin nam obilato i strasno razgolićuje Majkla na radost žena pokušavajuci da razotkrije istinu i njegovu dušu. Ostaje nedorečen i nama ostavlja da tumaramo u mraku. Moralna pouka na kraju je izlišna.

1 comment:

cen3fuga said...

Odlican prikaz filma. Pogledao sam film pre par dana i svideo mi se. Par scena koje ovde opisujes ce mi zaista ostati u glavi neko vreme.
Uporedjivao sam svoje ponasanje i obicaje u gotovo svim situacijama u kojima se lik nasao. Na kraju sam cak obrisao neke slike sa poslovnog kompa :)))

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...